Tuesday, December 9, 2008

BPR rasuah dalam rasuah

ORANG di luar dah mula bercakap, tubuhlah apa suruhanjaya sekalipun apatah lagi kalau melibatkan BPR, sama aje, tak kemana kalau sikap pegawai BPR sendiri memilih untuk diambik tindakan. Biar berbuih mulut Ketua Pengarahnya, siap dengan bukti, tangkap bukan sahaja ikan bilis tetapi jerung pun masuk perangkap mereka. Itu retorik tu..

Ada orang bagitahu Koi, orang Wangsa Maju dah tak percaya dengan BPR. Katanya BPR dah makin mengarut, pegawai BPR pun makan rasuah jugak. Adake patut bila melibatkan kes Shafie Abdullah, SETPOL Najib, pegawai BPR kata tak ada bukti nak dakwa. Tak ke gilanya alasan ni..

Yang Koi tahu, pengadunya seorang Ketua Cawangan siap serahkan duit sebanyak RM1,000, telefon, alat rakam suara dan bawak lagi empat saksi, mengesahkan bahawa Shafie cuba merasuah mereka untuk mendapatkan pencalonan sebagai ketua Bahagian dan secara tidak langs
ung, boleh jadikan Pemangku Ketua Bahagian ketika itu tidak cukup pencalonan.

Tapi BPR tetap kata tak ada bukti, tak boleh dakwa, tak boleh ambik tindakan pada Shafie. Macam tak percaya aje BPR boleh bagi alasan macam tu dan kerana alasan BPR itu, hari ini dan tersebar pula macam-macam SMS, ada yang kata pegawai tersebut telah dirasuah untuk tidak ambik tindakan pada Shafie,

Dakwa orang tu pulak, seorang Ahli Parlimen berbangsa Cina yang menyuap pegawai BPR ni. Tentu tidak sedikit kerana YB ni jugaklah yang menabur duit kepada Shafie hingga dia boleh menang dengan percuma jawatan Ketua Bahagian UMNO Wangsa Maju.

Kalau betullah tuduhan seperti yang sedang berlegar di luar hari ini, Koi kesal sangatlah. Tak guna tubuh Suruhanjaya kalau perangai sebahagian anggota BPR ataupun pegawai penyiasat macam hantu raya tak cukup telur. Kita tak perlu bercakap tentang nak membersihkan minda, tak perlu bercakap tentang nak meningkatkan intergriti BPR. kes Shafie ni cukup mudah, BPR nampak dah semakin hilang maruah dan jati diri.

Kita kesian kat Najib. Kita nak kepimpinan baru Najib nanti terhindar segalanya tentang rasuah. Terpecat semua pegawai beliau yang dikenalpasti amik rasuah. Banyak kes melibatkan Shafie ini termasuklah konsensi balak di Pahang yang melibatkan Shafie dan Persatuan Anak-Anak Pahang. Orang Pahang tahu cerita ni..

Kes yang dia rasuah hampir 30 buah komputer riba, kononnya hadiah dari Najib kepada ketua-Ketua Cawangan dalam Wangsa Maju pun BPR pejam sebelah mata. Ada satu ahli yang buat laporan termasuklah kepada Lembaga Disiplin UMNO, pun diam. Jadi kalau kita nak harap rasuh ni bersih dengan adanya suruhanjaya, maka kita tetap bermimpi di siang hari.

Shafie ni dah jadi cacing yang sedang menjolok mata. Kalau Shafie orang biasa kita tak heran tetapi dia ni Setiuasaha Politik Najib di Kementerian Kewangan. Kalau tak dibendung ataupun tak diambik tindakan, boleh hancur negara. Kalau poerangai begini masa Najib jadi TPM, bayangkanlah kalau Najib jadi PM, tidakkah dia boleh jadi seperi beraja dimata bersultan dihati.

Tapi yang Koi pelik, hairan bin ajaib, kenapa Najib diam menikus aje. Buat pekak badak aje. Macam tak ada apa-apa, macam Najib restu Shafie buat apa pun termasulah jadi barua kepada Datuk Tiong. Kalau Shafie jadi barua takkan Najib pun nak jadi barua macam Shafie tu.

Tapi Koi percaya, kedua makhluk ini, Najib dan Shafie ada rahsia yang mereka sahaja tahu.Kalau betullah, selamat bersemadi UMNO dan Najiblah akan dikenang sebagai pemusnah kepada sebuah negara bangsa.