Tuesday, March 17, 2009

Apa jasa Norza pada UMNO ?

LAMA Koi tak menulis. Bukan apa cuma ikut rombongan ke tanah suci, sambil-sambil kenal tempat orang. Bila balik Malaysia, Koi ada terbaca tentang Norza Zakaria, calon MT yang dihadapkan ke mahkamah kerana beri rasuah bagi beli undi untuk menang pertandingan MT.

Norza seperti dilaporkan sebak ( macam nak menangis) bila dia kena tuduh begitu dan sebagai nak mencari simpati, dia pun buat-buat dirinya penting untuk UMNO. Katanya dia tak sangka, dia kena tuduh begini sedangkan dia banyak jasa kepada UMNO.

Tang inilah Koi nak tergelak, Koi cuba tahan gelak tetapi tergelak jugak. Entah daripada mana dia dapat idea hingga keluar kenyataan kononnya dia banyak jasa kepada UMNO. Wartawan yang tak kenal asal usulnya poun barangkali turut sebak hingga keluar airmata buaya macam Norza tu.

Koi pun cubalah selidik, cari jasa dia kepada UMNO Malaysia, cari jasa dia kepada UMNO Wangsa Maju, cari jasa yang dia buat untuk UMNO Wilayah. Sehari suntuk Koi buang masa fikir apa yang jasa Norza buat, tanyalah kawan-kawan kut Norza ni ada jasa yang mungkin Koi terlepas pandang. Kawan yang Koi tanya, tanya balik Koi, apa jasa Norza? Mustahak sangatkah Norza kepada UMNO ni? Hebat sangatkah Norza ni hingga SPRM tak boleh sentuh dan dakwa dia?

Pada Koi, Norza ni dah jadi macam sampah dalam UMNO. Elok sangatlah dengan tindakan SPRM tu, buang sampah-sampah yang menjolok mata ni. Dalam WP, bukan Norza sahaja yang jadi sampah kepada UMNO, ada lagi satu dua yang pernah Koi sebut dalam blog ni yang berlagak macam orang penting kepada UMNO.

Kalau sesapa ingat sejarah Norza, dia pernah nak dihadap undi tak percaya oleh pemuda yang dia pimpin di Wangsa Maju.Buka sekali, dua kali. Tapi dia nasib baik kerana berada di bawah ketiak Pak Lah dan KJ. Selamatlah kali tu. Tetapi dengan SPRM dia tak selamat. Nasib baik SPRM tak cungkil segala salah laku waktu dia jadi Setiausaha Politik Menteri Kewangan yang lalu. Daripada mana dia dapat wang dan harta berjuta sedangkan semua di WP tahu, dia ni juga sengkek punya kaki. Sejarah dia hanya orang Wangsa Maju yang tahu.

Koi geram bukan apa. UMNO ni parti suci, yang lahir dari tiik peluh dan airmata UMNO. Tetiba dia pulak kata dia banyak jasa. Cuba dia sebut apa jasa dia pada UMNO. PRU12, dia tak mengundi pun, berkampung di Tasek Gelugor, bodek Nor Yaacob, kut-kut dapat lagi jadi SUPOL Menteri. Nor Yaacob menang, Norza hilang jawatan sebab Nor Yaacob pun tahu sapa Norza ni.

Ramai yang pegang jawatan SUPOL dalam WP ni jadi kaya raya yang luar biasa. Bukan saja Norza, Shafie pun, sekarang ni Ketua Bahagian Wangsa Maju, masa belum jadi SUPOL Najib, hidupnya cukup-cukup sengkek, dah jadi SUPOL Najib, kayanya mengalahkan P. Ramlee dalam filem Ahmad Albab.

Jadi tak peliklah kalau macam Norza boleh beli undi dan dia tak payah kesal pun habis duit banyak tu kerana dia tahu punca duit tu datang darimana. Hanya Norza yang tahu dan Koi pun tahu sikit-sikit. Selama ni mereka ni peralatkan UMNO dan hari ini padan muka mereka kerana badi UMNO terkena balik pada mereka.

Pada Norza, kalau berani buat kena berani tanggung. Tak payah berpura-pura tunjuk baik. Tak usahlah bayar akhbar mana-mana untuk mempertahankan diri sendiri. Jawab di mahkamah. Kalau buat ,insaflah. Bawak-bawak bertaubat. Isthigfar banyak-banyak. Lupakan De Vegas, Supersatr atau mana-mana tempat hiburan. Tarbiyahkan diri sendiri tu.

Tidak ada orang lain yang boleh membantu Norza. Selain Norza hanya Allah S.W.T sahaja tempat terbaik Norza mintak petunjuk. Kalau dah sesat baliklah ke pangkal jalan.